Loading...

Α. ΜΙΚΡΟ ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ

ΝΕΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

Ανθρωποθυσίες ανήκουν στις πιο μαύρες σελίδες σε πολλές ξεπερασμένες κουλτούρες, όπως θυμίζει η θυσία της Ιφιγένειας στην αρχαιότητα. Γίνονταν για ποικίλους λόγους, μία εξ αυτών η προσφορά σε ανώτερες δυνάμεις του πολυτιμότερου αγαθού, δηλ. της ζωής. Για παράδειγμα οι αρχαίοι Μάγιας στο Μεξικό ήθελαν έτσι να δώσουν με το χυμένο αίμα τροφή και άρα ενέργεια στη φύση και στα ουράνια σώματα. Επίσης συνηθιζόταν η θυσία υπηρετών και συντρόφων ενός αποθανόντος ή ενός «αποδιοπομπαίου τράγου» για τον αντιπροσωπευτικό εξιλασμό των αμαρτιών μιας ολόκληρης κοινότητας. Ο θυσιασμένος ανακηρύσσεται θεός μετά τη θυσία του, και πολλές φορές, ιδίως στη Ν. Αμερική ακολουθούσε ο τελετουργικός καννιβαλισμός.

Αριθμολογία ή Νουμερολογία είναι η μαντική τέχνη που θέλει να ερμηνεύσει την προσωπικότητα αντιστοιχώντας τα γράμματα του ονόματος με τους αριθμούς. Πρόκειται δηλαδή για αριθμομαντεία, όπως την ασκούσαν π.χ. οι αρχαίοι Έλληνες, οι οποίοι με βάση το άθροισμα του ονόματος ενός εχθρού μάντευαν το αποτέλεσμα μίας μάχης. Κάθε αριθμολογική ανάλυση του προσωπικού ονόματος και της ημερομηνίας γέννησης υποτίθεται ότι δίνει πληροφορίες για τις πνευματικές, θυμικές και σωματικές ιδιότητες του συγκεκριμένου ατόμου. Με άλλα λόγια, κάθε Μαρία και κάθε John που γεννήθηκαν στις 3-8-1968 έχουν την ίδια προσωπικότητα…!

Ατραπός της Αριστεράς Χειρός λέγεται ο δρόμος που μέσω της μαγγανείας και της μαύρης μαγείας οδηγεί στην απόκτηση δύναμης και εξουσίας αντί πνευματικής προόδου.

Βλ. αναλυτικά: ΜΑΓΕΙΑ

Αύρα στον εσωτερισμό είναι το ακτινοβόλο ενεργειακό πεδίο που περιβάλλει έμψυχα και άψυχα σώματα. Ψυχικοί που ισχυρίζονται ότι μπορούν να δουν τα χρώματα της αύρας, αξιολογούν έναν άνθρωπο ή ένα αντικείμενο με βάση τις δονήσεις της ενέργειάς του.

Γκόλεμ στην εβραϊκή λαϊκή πίστη είναι ένα πλάσμα, ως επί το πλείστον με ανθρώπινη μορφή, το οποίο δημιουργείται τεχνητά με τη βοήθεια της μαγείας και ιερών ονομάτων, (κάτι δηλ. σαν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης “artificial intelligence”, αλλά με βάση τη μαγεία της Καμπάλα). Η Καμπάλα αναφέρεται πολλάκις στη δημιουργική δύναμη που λέει ότι κρύβεται στα γράμματα που συνθέτουν ονόματα του Θεού. Σύμφωνα με μία διαδεδομένη αντίληψη ένας μάγος που προφέρει ονόματα Θεού υποτίθεται ότι μπορεί να μιμηθεί τη θεία δημιουργική πράξη και να παράγει ένα ρομποτοειδές ον από πηλό για να τον υπηρετεί. Σε περιπτώσεις ανάγκης το Γκόλεμ παρέχει βοήθεια στους εβραίους.

Ένα παρόμοιο «πλάσμα» υποτίθεται ότι δημιουργούσαν επίσης μάγοι στο μεσαίωνα, το homunculus. Για το σκοπό αυτό έβαζαν σ’ ένα δοχείο σπέρμα με κοπριά αλόγου και άλλα αδιευκρίνιστα υλικά. Μετά από σαράντα μέρες υποστήριζαν ότι σχηματιζόταν ένα έμβρυο…

Γητεία είναι μία παράδοση που ανήκει στη μαύρη μαγεία και χρησιμοποιεί επικλήσεις, τελετές και μαγικά μέσα. Συχνά βασίζεται σ’ ένα μεσαιωνικό γριμόριο (grimoire) και τις πρακτικές οδηγίες του, προκειμένου να εφελκύσει φθοροποιά δαιμονικά πνεύματα.

βλ. επίσης: ΜΑΓΕΙΑ

Εαυτός στο μυστικισμό και στην αποκρυφιστική φιλοσοφία σημαίνει το θεϊκό πυρήνα κάθε όντος. Ο Εαυτός αντιπαραβάλλεται με το Εγώ, το οποίο για τους μυστικούς θεωρείται μια εφήμερη ταυτότητα, η οποία παύει με το θάνατο. Αντίθετα ο Εαυτός εμπερικλείει το θεϊκό σπινθήρα και είναι η πηγή της καθαρής συνείδησης. Γι’ αυτό αυτοπραγμάτωση είναι η επίγνωση του αληθινού εαυτού, ο φωτισμός.

Στην ψυχολογία του βάθους του C.G. Jung ο Εαυτός είναι ο πραγματικός πυρήνας της πολυεπίπεδης προσωπικότητας. Η συνείδηση πλησιάζει βαθμιδόν αυτόν τον πυρήνα διαισθητικά, οπότε τα όρια του Εγώ επεκτείνονται, όπως λέγεται και στο Ζεν: «Όταν σκοτωθεί το Εγώ, προβάλλει ο Εαυτός». Ως ένα βαθμό είναι έννοια αντίστοιχη με το άτμαν στο βραχμανισμό. Αργότερα θα ασχοληθούμε διεξοδικότερα με τα παράλογα και ευτράπελα της ψυχολογίας του Γιουνγκ.

Εγώ, στον Εσωτερισμό σημαίνει τη μορφή που παρουσιάζεται στο υλικό επίπεδο. Πολλές φορές το Εγώ ταυτίζεται με το θεϊκό σπινθήρα που όταν φτάσει στην αυτοσυνείδηση λέει: «Εγώ είμαι». Πολλές θρησκείες και μυστικές σχολές θεωρούν το Εγώ μία ψευδαίσθηση που εμποδίζει την ένωση με τον Θεό. Γι’ αυτόν το λόγο λένε, ο άνθρωπος πρέπει να μάθει να υπερβεί την ψευδαίσθηση της ατομικότητάς του.

Βλ. αναλυτικά: ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ κεφ. 9-10-11-13

Επίκληση (invocation), στην τελετουργική μαγεία είναι η πρόσκληση προς μία «αγγελική» ή «θεϊκή» οντότητα χρησιμοποιώντας ονόματα θεού/θεών ή λέξεις δύναμης. Η μαγεία στη Δύση χρησιμοποιεί κυρίως εβραϊκά ονόματα του Θεού ή των αρχαγγέλων. Η μαγική επίκληση γίνεται μέσα σ’ ένα μαγικό κύκλο που θεωρείται ιερή περιοχή σε αντιδιαστολή προς τον περιβάλλοντα «ανίερο» χώρο.

Οι λέξεις δύναμης (incantations) σε μερικές μυθολογίες παριστάνουν λόγια του Θεού, με τα οποία δημιουργείται και διατηρείται το σύμπαν μέσω ιερών κραδασμών. Η χρήση τους αποσκοπεί στην απόκτηση υπερφυσικών δυνάμεων που έχει/έχουν ο θεός/οι θεοί. Μία τέτοια δύναμη ο μάγος μπορεί να την εκμεταλλευτεί για την προσωπική του ανάπτυξη (λευκή μαγεία) ή για να καταστρέψει έναν εχθρό του (μαύρη μαγεία). Η πιο λαϊκή και διαδεδομένη εκδοχή της τελευταίας είναι η κατάρα, που αρχίζει με το κοινό φάσκελο και φτάνει ως και την εφέλκυση κακών πνευμάτων.

βλ. επίσης: ΜΑΓΕΙΑ

Κατάληψη ή και δαιμονοληψία είναι η κατοχή από ένα πνεύμα ή ασώματο ον, το οποίο εκφράζεται και δρα ανεξάρτητα από το υπό κατοχήν άτομο. Απαντά συχνά στο βουντού και στον πνευματισμό και θυμίζει ορισμένες μορφές σχιζοφρένειας.

Για το θέμα αυτό βλ. μ.ά. στο «ΥΓΕΙΑ και ΖΩΗ», εκδ. Πύρινος Κόσμος, τις έρευνες των ψυχιάτρων Βαν Ντούζεν και Βίκλαντ. Επίσης την περίπτωση της Έλενα Μπλαβάτσκι («Θέλεις να ξέρεις τι είναι Θεοσοφία;») και πολυάριθμες περιπτώσεις από Ινδία και Θιβέτ που αναφέρονται στο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ ΚΑΙ Η ΕΞΟΔΟΣ στα κεφ. περί Ανατολικού Μυστικισμού, Γκουρούς κλπ. και στο ιντερνετικό βιβλίο για τη Μαγεία.

Στις Νέες Αποκαλύψεις λέγεται ότι η κατάληψη/δαιμονοληψία συμβαίνει κυρίως σε άτομα που έχουν την ανάλογη δεκτικότητα και ροπή, (όπως ο Αλ Κρόουλι). Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται σε αμέτοχα άτομα με σκοπό τη βελτίωση των ίδιων και των κατεχόντων πνευμάτων. Στο Λόρμπερ λέγεται:

«Η κατάληψη συμβαίνει μόνο σε εκείνους τους ανθρώπους που δεν έχουν πια παρά λίγη ή καθόλου πίστη στο θεό και στην αθανα­σία της ψυχής τους.

Αυτά τα συμβάντα, που αυτά καθαυτά φαίνονται κακά, συμ­βαίνουν σε εποχές όπου η πίστη έχει συσκοτιστεί, είναι επομέ­νως κάτι που επιτρέπει ο θεός, για να λάβουν μέσα από αυτό οι άπιστοι μία προειδοποίηση ότι η απιστία τους είναι ματαιοδοξία, ότι η ζωή της ψυχής συνεχίζεται μετά την αποβολή του φυσικού σώματος, καθώς και ότι ασφαλώς υπάρχει ένας θεός που είναι σε θέση να τιμωρήσει και στον άλλο κόσμο την κακί­α και την κουταμάρα των ανθρώπων. Το κακό πνεύμα που κα­ταλαμβάνει το σώμα ενός ανθρώπου βιώνει, παρ ’ όλη τη γε­μάτη κακία αντίδρασή του, ταπεινώσεις αβάσταχτες γι ’ αυτό, κι έτσι γίνεται εσωτερικά πιο ήπιο και ελαφρύ. Οι μάρτυρες τέ­τοιων περιστατικών αποσπώνται βίαια από την υπερβολικά, υ­λιστική και σκοτεινή πορεία της ζωής τους, αρχίζουν να. συλ­λογίζονται για πνευματικά θέματα και γίνονται καλύτεροι ως προς τις πράξεις τους.

Έτσι αυτό το φαινομενικά μεγάλο κακό που εμφανίζεται ανά­μεσα στους ανθρώπους έχει, σε καιρούς όπου η πίστη πάσχει, και κάτι αναμφισβήτητα καλό. …Σε ανθρώπους με ζωντανή, φωτεινή πίστη δεν εμφανίζεται ποτέ κατάληψη, γιατί η ψυχή και το πνεύμα της διαποτίζουν έτσι το σώμα, ώστε σ’ αυτή την εξα­γνισμένη σάρκα να μην μπορεί να εισβάλει κανένα ξένο, ακόμη δε περισσότερο κανένα κακό πνεύμα. Όταν όμως η ψυχή του ανθρώπου έχει γίνει σκοτεινή, σαρκική και υλική, με τον τρό­πο δε αυτόν επίσης φοβισμένη, αδύνατη κι ασθενική, οπότε δεν μπορεί να προβάλει αντίσταση σε κάποιον εισβολέα, τότε εύκο­λα συμβαίνει.

Βλ. αναλυτικά: ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΖΩΗ

Κενότης σε πολλά θρησκευτικά συστήματα είναι η υπέρτατη και η έσχατη πραγματικότης. Τα πάντα πηγάζουν εξ αυτής και σ’ αυτήν επιστρέφουν τα πάντα. Η κενότης έχει τη δύναμη να δημιουργεί, ήτοι εν δυνάμει περιέχει το σχέδιο για όλη τη Δημιουργία. Στο Βουδισμό είναι ο στόχος και προορισμός των πιστών, γιατί εκεί παύει ο κύκλος των αναγεννήσεων.

Κοσμικό Πνεύμα είναι απόκρυφος, μυστικιστικός χαρακτηρισμός για την «Ψυχή του Κόσμου», δηλαδή τον Θεό. Σε ορισμένες περιπτώσεις ταυτίζεται με την Κοσμική Συνείδηση.

Λείψανο είναι το νεκρό σώμα ή τμήμα αυτού (π.χ. ένα οστό) από μία σημαντική πνευματική προσωπικότητα ή από έναν άγιο ή ακόμη και αντικείμενα που χρησιμοποιούσε εν ζωή. Συνήθως φυλάσσεται σε μια ειδική λειψανοθήκη (στους βουδιστές σε μια στούπα) και λατρεύεται από τους πιστούς.

Στα λείψανα αποδίδονται υπερφυσικές δυνάμεις με βάση την πίστη στη μαγεία μέσω επαφής (contact magic). Συνήθως η λατρεία τους υποστηρίζεται από την επίσημη θρησκεία για ευνόητους λόγους ή οι εκπρόσωποί της συμβιβάζονται για να μην έρθουν σε σύγκρουση με τις λαϊκές παραδόσεις.

Πάντοτε πρόκειται για μία ακραία μορφή ειδωλολατρίας. Όπως γράφει ο Έρικ Μέιπλ στο βιβλίο του «Η αρχαία τέχνη της απόκρυφης θεραπείας» (εκδ. ΝΕΦΕΛΗ, 1980):

«…Χρησιμοποιούσαν επίσης λείψανα αγίων σαν μέσα της θρησκευτικής θεραπείας και ειδικά τα οστά εκείνων που είχαν μαρτυρήσει για την πίστη τους. Αυτή η πρακτική, όμως, ήταν εξαιρετικά τρωτή στην απάτη. Λέγεται ότι οι καλόγηροι του Αγίου Medard de Soissons έκαναν ιατρικά θαύματα μ’ ένα από τα δόντια του Ιησού Χριστού, ενώ είχαν και στην κατοχή τους ένα δάχτυλο του Αγίου Πνεύματος».

Λόγος στην γνωστική ορολογία σημαίνει μία θεότητα εντός του εκδηλωμένου σύμπαντος. Στη Θεοσοφία είναι η θεότητα που εκδηλώνεται μέσω των εθνών και των ανθρώπων. επιπλέον, Ηλιακός Λόγος είναι ο θεός ενός ηλιακού συστήματος και Πλανητικός Λόγος ο θεός ενός πλανήτη.

Μαγεία και θρησκείες τονίζουν τη μεγάλη σημασία της δύναμης που εμπεριέχουν οι δονήσεις ήχων και λέξεων. Στην Καμπάλα λέγεται ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε διά της εκφοράς ιερού ονόματος του Θεού.

Το ίδιο φαινόμενο έχουμε και αλλού, π.χ. στο Βουδισμό:

Εις τον ναόν του Κάνδυ φυλάσσεται ο περίφημος «Κυνόδους του Βούδδα» πού έχει, 5 εκατοστά μήκος και διάμετρον 2,5 εκατοστά. Είναι κλεισμένος μέσα εις ένα μι­κρόν κιβώτιον με κοσμήματα, κρατείται δε με προσοχήν μακράν του λαού και τον παρουσιάζουν μόνον εις επίσημον λιτανείαν, η οποία προσελκύει χιλιάδας βουδδιστών προ­σκυνητών από όλα τα μέρη της Ασίας. Αι τοιχογραφίαι του ναού μας δεικνύουν τον ήπιον Βούδδαν να φονεύη, εις την Κόλασιν, τους αμαρτωλούς. Έτσι, με τον παράξενον αυτόν τρόπον παραμορφώνεται η ζωή των μεγάλων ανδρών μετά τον θάνατόν των.

Βλ. επίσης: ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ, Ακόμη άλλος ένας Χριστός;

Μοιρολατρία ή φαταλισμός είναι η πίστη ότι όλα τα φαινόμενα και τα γεγονότα στη ζωή μας είναι προκαθορισμένα από μία ανώτερη ανεξέλεγκτη δύναμη π.χ. τον θεό, το ωροσκόπιο, την αριθμομαντεία με βάση το βαπτιστικό όνομα (νουμερολογία) κ.ο.κ. Ως επακόλουθο θεωρείται ότι ο άνθρωπος δεν έχει καμία δυνατότητα να διαμορφώσει τη μοίρα του. Αυτό βέβαια αντίκειται διαμετρικά στην ελευθερία της βούλησης του ανθρώπου και στην ευσπλαχνία του Θεού.

Πέραν τούτου κάθε δοκιμασία στη ζωή έχει σκοπό να μεγαλώσουν οι δυνάμεις και ν’ αναπτυχθούν όσο γίνεται περισσότερο, γιατί «στη φωτιά δένει τ’ ατσάλι». Γι’ αυτό στην Ντούντε λέγεται: «…Μόνον όποιος παραδίδεται άβουλα σε όλες τις προκλήσεις, είτε καλές είτε κακές, όποιος δεν προβάλλει μία θέληση απ’ ατσάλι, παρά μένει αδρανής σε όλα όσα του συμβαίνουν, θ’ αποκομίσει μικρά μονάχα οφέλη από τέτοιες δοκιμασίες». (24-11-1938)

Και επιπλέον: «Η επίγνωση ενός ανθρώπου θα είναι ανάλογη με τη δύναμη της θέλησής του».

Βλ. επίσης τα κείμενα της Μπ. Ντούντε με τίτλο «Ο Θεός ή ο Άνθρωπος καθορίζει το Πεπρωμένο του;» καθώς και για την αστρολογία (ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΚΟΣΜΟΙ)

Μάντραμς στα σανσκριτικά είναι στίχοι, λέξεις και ήχοι που χρησιμοποιούνται για την επίκληση/υπόταξη «θεοτήτων». Ωστόσο και σε άλλες κουλτούρες εκτός από τον Ινδουισμό συναντάται η πεποίθηση ότι όποιος γνωρίζει και εκφωνεί με συγκεκριμένο τρόπο το πραγματικό όνομα ενός ανθρώπου, θεού ή πράγματος αποκτά εξουσία πάνω του. Εκτός αυτού η απαγγελία στίχων από ιερά βιβλία π.χ. Βέδες, Ψαλμούς κλπ. θεωρείται παντού ότι έχει μαγικά αποτελέσματα. Στην εσωτερική παράδοση ο μάγος που χρησιμοποιεί το μυστικό όνομα του θεού γίνεται μέσω της μίμησης ισόθεος.

Μικρόκοσμος είναι ένας όρος που ανάγεται στο Ρωμαίο φιλόσοφο Βοήθιο (περ. 480-524 μ.Χ.), ο οποίος διατύπωσε τη θέση ότι ο άνθρωπος συνιστά ένα κλειστό σύστημα, ένα μικρό κόσμο, ο οποίος αντικαθρεφτίζει σε μικρή κλίμακα το μακρόκοσμο. Η θέση αυτή – αλλά και αντίστροφα, δηλ. ο μακρόκοσμος καθρέφτης του μικρόκοσμου – απαντά συχνά σε μαγικά – μαντικά συστήματα όπως ο Σμαράγδινος Πίνακας του Ερμητισμού και η αστρολογία. επίσης τη συναντάμε και σε άλλες μαντικές παραδόσεις του εσωτερισμού, όπου θεωρείται ότι στον άνθρωπο αποτυπώνεται το γίγνεσθαι στον Ουρανό. Πρόκειται για ένα σύστημα αντιστοιχήσεων, βάσει του οποίου μπορεί κανείς μ.ά. να βγάλει συμπεράσματα για την προσωπική του μοίρα παρατηρώντας παράλληλα φαινόμενα στον εξωτερικό κόσμο, όπως π.χ. οι κινήσεις των άστρων.

Ο παραλληλισμός αυτός εφαρμόζεται και στη λαϊκή ιατρική, όπου για παράδειγμα τα βότανα που θα εξαλείψουν κάποια ανωμαλία, λ.χ. έναν όγκο, πρέπει να συλλεχθούν όταν μικραίνει το φεγγάρι, ενώ όσα βότανα αυξάνουν τις δυνάμεις συλλέγονται με αύξουσα σελήνη. Η αντιστοίχηση μικρόκοσμου και μακρόκοσμου στο Βραχμανισμό οδηγεί στην ταύτιση άτμαν και βράχμαν, ανθρώπινου και θείου πνεύματος. Επίσης στον Ταοϊσμό κάθε άνθρωπος είναι ένας μικρόκοσμος που αντικαθρεφτίζει το μακρόκοσμο.

Σε όλες τις εσωτερικές παραδόσεις υπάρχει αυτό το δίπολο, του οποίου η αρχική μορφή, σήμερα άγνωστο πώς ακριβώς, περιλαμβανόταν στην αρχαία αιγυπτιακή θρησκεία. Στη συνέχεια επεβίωσε για χιλιάδες χρόνια παραμορφωμένο από τις λανθασμένες ερμηνείες και εικασίες. Πριν το τοποθετήσουμε στη σωστή βάση με τη Νέα Αποκάλυψη*, θα δούμε άλλο ένα – από τα αμέτρητα – παραδείγματα παρανόησης και εργαλειοποίησης, τα ιατρομαθηματικά. Αυτά αναπτύχθηκαν ως ένας ιδιαίτερος κλάδος της θεραπευτικής στην Ευρώπη της Αναγέννησης, με δάνεια από την ιατρική των Αράβων. Η θεραπευτική αυτή στηριζόταν στην αστρολογία για να καθορίσει τη διάγνωση μίας ασθένειας, ακόμη και την ακριβή ώρα της παρασκευής και λήψης ενός φαρμάκου ανάλογα με τη θέση των άστρων. Το 16ο αιώνα συμβουλεύτονταν την αστρολογία ακόμη και για το χρόνο έναρξης ιαματικών λουτρών ή για να πάρει ο ασθενής ένα καθαρτικό μέσον, γεγονός που συνάντησε έντονες αντιδράσεις από ορισμένους γιατρούς. Ο Pico della Mirandola χαρακτήρισε την ιατρική αστρολογία «πανώλη της ιατρικής», ενώ ο Hildanus κατήγγειλε ότι μερικοί γιατροί έδιναν πιο πολλή σημασία στην αστρολογία παρά στις παθήσεις των ασθενών τους.

*Βλ. ΑΓΝΩΣΤΟΣ, Β.Λ.1

Μούντρα στα σανσκριτιικά σημαίνει σημάδι, σφραγίδα. Στη γιόγκα ονομάζονται έτσι θέσεις των δακτύλων που παριστάνουν γράμματα της αλφαβήτου. Έχουν την ιδιότητα να επηρεάζουν την κυκλοφορία της ενέργειας στο σώμα. Χρησιμοποιούνται επίσης στις μαγικές τελετές.

Μυστική Γνώση είναι ο γενικός χαρακτηρισμός για την παραδοσιακή απόκρυφη γνώση και πιο ειδικά για τα Μυστήρια της Δυτικής παράδοσης. Σύμφωνα με μία διαδεδομένη αντίληψη η Μυστική Γνώση μεταλαμπαδεύεται από μυημένους και μυσταγωγούς διάφορων μυστικών εταιριών (όπως είναι λ.χ. οι Ροδοσταυροί, οι Τέκτονες και οι Ιλλουμινάτοι) από τη μία γενιά στην άλλη. Ωστόσο, πολλοί ερευνητές, όπως ο μυστικός και ιστοριογράφος Α.Ε. Waite, αμφισβητούν ότι υφίσταται μία τέτοια αδιάκοπη συνέχεια μετάδοσης γνώσης από την αρχαιότητα ως σήμερα μέσω μυστών.

Πολλές αποκρυφιστικές εταιρίες, ιδίως εκείνες που παρουσιάζουν τελετουργικά με βαθμούς μύησης, πρεσβεύουν τη θεωρία ότι οι ίδιες – και ο κόσμος –κυβερνούνται εσώτερα από χαρισματικούς ή φωτισμένους διδασκάλους (master), οι οποίοι με τη σειρά τους καθοδηγούνται από μία ιεραρχία αόρατων ή ασώματων μυστών, (στη Θεοσοφία γνωστοί ως Λευκή Αδελφότης). (Nevile Drury).

Όπως και με τους αγίους, ο άδηλος σκοπός του μύθου περί μίας κρυφής ιεραρχίας ενσώματων και αποσωματιωμένων διδασκάλων είναι η παράκαμψη αντί για την άμεση ευθεία οδό προς τον Ιησού Χριστό. Εδώ μάλιστα προϋποτίθενται μυστικές γνώσεις, μυητικές βαθμίδες κ.ο.κ., τη στιγμή που ο Χριστός ζήτησε αποκλειστικά και μόνο την τήρηση της εντολής της αγάπης. Αλλά δυστυχώς το εγώ των υποτιθέμενων μυστών κολακεύεται με την προοπτική να γίνουν δεξί χέρι του Θεού πρόωρα κι έτσι πέφτουν στην παγίδα του Όφεως…

Παραισθήσεις είναι ζωηρές φανταστικές εικόνες ή εμπειρίες που διαφέρουν από την φυσιολογική πραγματικότητα. Μπορούν να πυροδοτηθούν από ψυχεδελικές ουσίες ή από μεθόδους έξωθεν επιβεβλημένης στέρησης των αισθήσεων, όπως γίνεται σε εφαρμογές βασανιστηρίων ή ιδιαίτερων ψυχοθεραπειών (π.χ. το isolationstank του Αμερικανού νευροφυσιολόγου John Lilly).

Σε ορισμένες παραδόσεις όπως ο σαμανισμός, πιστεύουνς ότι τα παραισθησιογόνα εξυπηρετούν την πρόσβαση σε μια μαγική πραγματικότητα και σ’ επαφή με πνευματικές οντότητες. Μια τέτοια κατάσταση αλλοιωμένης συνείδησης επιτυγχάνεται επίσης με τον ήχο τυμπάνων και μονότονων τραγουδιών. Λέγεται ότι και το θρυλούμενο πέταγμα των μαγισσών οφειλόταν σε παραισθησιογόνα, με τα οποία άλοιφαν το δέρμα τους. Παρόμοια «πετούσε» και ο Αριστέας της Προκοννήσου (περί το 650 π.Χ.), ένας αρχαιοέλληνας «σαμάνος», που ισχυριζόταν ότι εν εκστάσει «πετούσε» σε άγνωστες χώρες. Κατειλημμένος από τον Απόλλωνα ταξίδεψε ως τη Σκυθία και ως τους Ισσηδόνες.

Βλ. ΠΑ.ΘΡ. Ο Σαμανισμός

ΜΑΓΕΙΑ «ΘΑΥΜΑΤΑ» – ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑ – ΑΛΧΗΜΕΙΑ

Πνεύματα – γιατροί (spirit doctors) είναι πνεύματα αποθανόντων γιατρών που από τον άλλον κόσμο βοηθούν ασθενείς στη Γη μέσω ενός μέντιουμ που ενεργεί κατ’ εντολή τους. Ένα πολύ γνωστό πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό του Harry Edwards, ο οποίος είχε την πεποίθηση ότι όταν έβαζε τα χέρια του πάνω σ’ έναν ασθενή, τον βοηθούσαν πνεύματα του Παστέρ και του λόρδου Λίστερ. Ακόμη πιο χτυπητή είναι η περίπτωση του Βραζιλιάνου φορτηγατζή Arigo που επί δεκαετίες έκανε δύσκολες εγχειρήσεις και μάλιστα χωρίς αποτυχίες υπό την καθοδήγηση του «δρα Φριτς» (βλ. βιβλίο «ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΖΩΗ»).

Σατανισμός είναι η λατρεία στο πρόσωπο του Σατανά. Οι σατανιστές τον βλέπουν σαν τον ύψιστο θεό και τον κύριο του κόσμου, που εφοδιάζει με πλούτο, δυνάμεις κι εξουσία τους οπαδούς του. Πέραν τούτου ο σατανισμός πρεσβεύει την ελευθερία από ηθικές δεσμεύσεις, γιατί τις θεωρεί περιορισμό των ατομικών ελευθεριών. Για τον ίδιο λόγο απορρίπτονται αισθήματα ενοχής και η μετάνοια. Η απελευθέρωση για τους σατανιστές περιλαμβάνει την ανεξέλεγκτη, οργιαστική σεξουαλικότητα – που φτάνει έως και στην ανθρωποκτονία – γιατί θεωρούν ότι καταπιέζεται από τη χριστιανική κουλτούρα.

Ειδικά το 18ο και 19ο αιώνα ο Σατανάς ως κυρίαρχος του κόσμου απόκτησε μία φιλοσοφική πατίνα. Ορισμένοι Ευρωπαίοι τον είδαν σαν σύμβολο της επανάστασης ενάντια στην κρατική και εκκλησιαστική καθεστηκυία τάξη. Έτσι π.χ. ο Ρώσος συγγραφέας και πατέρας της Αναρχίας Μιχαήλ Μπακούνιν (1814-1876) έγραψε ότι ο Σατανάς είναι ο θεός των αναρχικών, γιατί συμβολίζει την ελευθερία σκέψης και ομιλίας. Αυτή η νοοτροπία και στάση ζωής επηρέασε επίσης ως ένα βαθμό και άλλους τομείς, όπως τη λογοτεχνία, τη μουσική και την πνευματική αναζήτηση.

Βλ. επίσης: ΜΑΓΕΙΑ/ Ο Σατανισμός: Κρόουλυ και Γκουτζίεφ

Συμπαντικό Πνεύμα στη Θεοσοφία, στο Μυστικισμό και στον Αποκρυφισμό είναι το Πνεύμα του ύψιστου Όντος ή Θεού, το οποίο διαπερνά το σύμπαν προσδίδοντας νόημα και τάξη στη Δημιουργία.

Σκεπτομορφές ή μορφή – σκέψη (thought forms) είναι μία πνευματική εικόνα που παράγεται μέσω της θέλησης και του διαλογισμού και παίρνει μορφή στο αστρικό πεδίο. Η ικανότητα αυτή μπορεί να αξιοποιείται για μαγικούς σκοπούς. Αποκρυφιστές φορτίζουν με συνειδητή ενέργεια σκεπτομορφές, προκειμένου να τις χρησιμοποιήσουν σαν «μαγικά σώματα» στα λεπτοουσιακά πεδία. Επίσης μπορούν να παραχθούν μέσω της συλλογικής βουλητικής προσπάθειας ενός μαγικού κύκλου.

Βλ. αναλυτικά: ΜΑΓΕΙΑ

Σμαράγδινος Πίνακας είναι σύμφωνα με έναν αλχημιστικό θρύλο «η παρακαταθήκη του Τρισμέγιστου Ερμή», η οποία λέγεται ότι βρέθηκε στην Πυραμίδα του Χέοπα. Περιέχει τη διδασκαλία περί των μαγικών αντιστοιχιών υπό το αλχημιστικό πρίσμα και το βασικό αξίωμα: «Ό,τι είναι πάνω, είναι ίδιο με το κάτω και ότι είναι κάτω είναι ίδιο με το πάνω».

Τρισμέγιστος Ερμής, είναι ο υποτιθέμενος θεμελιωτής της ερμητικής γνώσης, φιλοσοφίας και λογοτεχνίας. Πρόκειται για μία μορφή με χαρακτηριστικά από τον Ερμή και τον αιγυπτιακό θεό Θωθ. Στον Ερμητισμό θεωρείται προφήτης ή διδάσκαλος που έχει τη δύναμη να ελευθερώσει τον κόσμο από το κακό. Τα διασωθέντα κείμενα του ερμητικού μυστικισμού αναφέρονται κυρίως στους θεούς Ασκληπιό, Imhotep, Ίσιδα, Όσιρ και Θωθ.

Το αίμα στη μαγεία ταυτίζεται με τη ζωτική δύναμη. Για το λόγο αυτό ορισμένοι μάγοι, ιδίως «μαύροι», το χρησιμοποιούν για τις μαγικές επωδές ή τις συμφωνίες που κλείνουν με πνεύματα. Για τον ίδιο λόγο «κοινωνούν» αίμα σε μυστηριακές τελετές και είναι η απαραίτητη θυσία – προσφορά προς τους νεκρούς στη νεκρομαντεία (βλ. σχετικά στο Μαγεία «ΘΑΥΜΑΤΑ» – ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑ – ΑΛΧΗΜΕΙΑ)

Αντίστοιχη σημασία με το αίμα έχει και το ανδρικό σπέρμα, βλ. π.χ. για το Σάι Μπάμπα στο κεφ. Ο Γκουρουισμός (Ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΚΑΙ Η ΕΞΟΔΟΣ)

Ύλη σε πολλές εταιρίες του Αποκρυφισμού, της Θεοσοφίας και των Γνωστικών σημαίνει τον αντίποδα του πνεύματος και την πιο πυκνή εκπόρευση του Θείου στη δημιουργική διαδικασία. Οι εσωτεριστές θεωρούν ως επί το πλείστον ότι η ύλη δονείται και με τις δονήσεις της γεμίζει το σύμπαν μ’ ενέργεια και ζωή, που είναι ταυτόσημες με τον θεό. Η ίδια η ύλη δεν θεωρείται πραγματική, αλλά ως εξωτερική μορφή μίας εσωτερικής υπερβατικής διαδικασίας, ή αλλιώς maya. Για τους Γνωστικούς παριστάνει το κακό λόγω της αντίθεσής της προς το πνεύμα.

Υπερβόρειος Ήπειρος σύμφωνα με τη «Μυστική Δοξασία» της Ε. Μπλαβάτσκι (H.P.B.) ήταν μία προϊστορική περιοχή νότια και δυτικά του Β. Πόλου, που καταλαμβάνοντας όλη τη σημερινή βόρεια Ασία, υπήρξε η κατοικία της δεύτερης ρίζας φυλής. Η πρώτη ρίζα φυλή κατά τη θεοσοφική θεωρία διέθετε μόνο ένα αστρικό, άυλο σώμα και κατοικούσε στους «Αγίους Τόπους» υπό τον Πολικό Αστέρα. Η τρίτη κατοικούσε στη Λεμουρία και ήταν ανδρόγυνη, ενώ η επόμενη οι Rmoahals, στην Ατλαντίδα. Αυτοί υπέκυψαν στους μελανόχρωμους Tlavatli, οι οποίοι, καθοδηγούμενοι από υπερανθρώπινες οντότητες, έζησαν ένα «χρυσό αιώνα». Τις θεωρίες αυτές υποστήριξαν η HPB με βάση αρχαίους ινδικούς μύθους και ο W.SottElliot. Στη συνέχεια τις υιοθέτησε και ο Στάινερ, αν και δεν επαληθεύονται πουθενά από την ανθρωπολογία και τους συναφείς κλάδους.

Βλ. επίσης: ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ, Θεοσοφία/Ανθρωποσοφία

Φως, εσωτερικό στο μυστικισμό και στον αποκρυφισμό είναι το θείο Φως μέσα στον άνθρωπο. Η βίωση του «εσωτερικού Φωτός» ταυτίζεται με την Κοσμική Συνείδηση και χαρακτηρίζει ένα μεγάλο άλμα στην πνευματική ανάπτυξη. Πολλές φορές με τον όρο αυτόν εννοείται το θείο μέσα στον άνθρωπο, δηλ. ο θεϊκός σπινθήρας.

Ψευδαίσθηση είναι μία απατηλή εικόνα ή μια απάτη των αισθήσεων. Για παράδειγμα πολλοί επικριτές του πνευματισμού έχουν αποδείξει ότι υποτιθέμενες υλοποιήσεις αντικειμένων από ταχυδακτυλουργούς – μέντιουμ δεν προέρχονται από «υλοποίηση ψυχικής ενέργειας», αλλά είναι ψευδαισθήσεις που υποβάλλουν έντεχνα στο ακροατήριό τους. Το ίδιο ισχύει για πολλά από τα «θαύματα» των φακίρηδων, των σούφις, των «αγίων» κ.ά., όπως είναι το πασίγνωστο κόλπο με το όρθιο σκοινί ή με «θαυματουργά ιερά αντικείμενα» όπως εικόνες ή αγάλματα που κλαίνε κ.τ.ό. Επίσης, άτομα που βλέπουν φαντάσματα, πνεύματα ή μάγισσες είναι 99% θύματα της φαντασίας τους.

Το ανάλογο ισχύει εξάλλου γι’ απατηλές – εφήμερες εικόνες, με τις οποίες βάλλονται από δαιμονικές οντότητες ευεπηρέαστα άτομα. Μία κραυγαλέα τέτοια περίπτωση ήταν το 1917 στη Φάτιμα της Πορτογαλίας, όπου τρία παιδιά είχαν μία σειρά από οράματα της Παναγίας, η οποία υποτίθεται ότι τους αποκάλυψε μυστικά του μέλλοντος. Αμέτρητοι θεατές είδαν εκεί το «θαύμα με τον ήλιο», κατά το οποίο ο ήλιος φάνηκε να περιστρέφεται ταχύτατα και να πέφτει στη Γη, ενώ μερικοί βίωσαν «θεραπεία εκ θαύματος».

Chi, τσι, σι ή ιαπωνικά κι είναι το ενεργειακό ρεύμα στο σώμα σύμφωνα με τον ταοϊστικό μυστικισμό και με την παραδοσιακή κινεζική ιατρική (TCM). Η βάση του βελονισμού είναι ότι το σι κυκλοφορεί στο σώμα μέσα σε ειδικά κανάλια, τους μεσημβρινούς, και ότι οι αρρώστιες προέρχονται από διακυμάνσεις της ροής του. Με το βελονισμό σε συγκεκριμένα σημεία των μεσημβρινών ελευθερώνεται η μπλοκαρισμένη ενέργεια.

Βλ. επίσης: Αιθέρας και Άγιο Πνεύμα ΠΝ.ΚΟ.

INRI, τα λατινικά αρχικά του τίτλου πάνω στο σταυρό του Ιησού Χριστού (Jesus Nazarenus Rex Iudaeorum – Ιησούς Ναζωραίος Βασιλεύς των Ιουδαίων). Πολλοί επίδοξοι ερμηνευτές στον εσωτερισμό έδωσαν τη δική τους ερμηνεία. Έτσι για τους αλχημιστές αποδόθηκε με το Igne Natura Renovatus Integra, δηλ. «η φύση ανανεώνεται εξολοκλήρου εντός του πυρός» ή IgneNitrum Rosis Invenitur, δηλ. «μέσω του πυρός ευρίσκεται το άλας του ρόδου». Για τον δε Αλ Κρόουλι η συντομογραφία INRI σημαίνει Insit Naturae Regina Isis, δηλ. «η βασίλισσα Ίσις ευρίσκεται εντός της φύσεως». Άλλες ερμηνείες είναι: Insignia Naturae Ratio Illustrat, που αντιστοιχεί σε ένα παλαιό τεκτονικό ρητό: «η λογική φωτίζει τα σημάδια της φύσης».

Τα παραπάνω είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα για το πώς διαστρεβλώνονται χριστιανικές έννοιες από επίδοξους ερμηνευτές που θέλουν να ’ναι πνευματικοί άνθρωποι, αλλά δυστυχώς φοράνε παρωπίδες. Αργότερα θα δούμε κι άλλα τέτοια παραδείγματα, με αποκορύφωμα την προσωπικότητα του Σατανά.

2023-10-28T20:08:16+00:00